معرفی الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال و روش های معامله با آنها


در حوزه جذاب و پیچیده تحلیل تکنیکال، شناخت الگوی نمودارهای تغییر قیمت موضوعی مهم و حیاتی تلقی می شود. اگرچه یادگیری روش های تجزیه و تحلیل هر نمودار ممکن است یک موضوع اساسی و قابل یادگیری باشد. اما تسلط بر این نمودارها و تشخیص سریع الگوهای تکرار شونده نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارد. در بین انواع روش های تحلیل نمودار، الگوهای هارمونیک به عنوان یکی از محبوب ترین ابزار برای سرمایه گذاران به شمار می روند. در این مقاله به معرفی کامل این الگوها پرداخته و روش استفاده از الگوهای هارمونیک در معاملات مختلف مانند بورس و ارزهای دیجیتال را به شما ارائه کرده ایم.

بنابراین، اگر به دنبال شناخت انواع الگوهای هارمونیک هستید، مطالعه این مقاله می تواند نقطه شروع خوبی برای شروع این مسیر باشد.

الگوی هارمونیک چیست؟

مفهوم الگوهای هارمونیک برای اولین بار در سال 1932 توسط شخصی به نام معرفی شد گارتلی (گارتلی) بزرگ شد. او در کتابی به نام سود در بورس یک مدل 5 نقطه ای را معرفی کرد. این الگو بعدها نامیده می شود الگوی گارتلی شناخته شده. بعد از چند سال، نگاهی بینداز این الگوها را با استفاده از الگوهای فیبوناچی بهبود بخشید. با گذشت زمان، برخی از تحلیلگران و ریاضیدانان نیز بر روی نمونه های اولیه الگوی هارمونیک کار کردند و نظریه های مختلفی از آن ارائه کردند.

نظریه اصلی این مدل بر اساس حرکات است محور قیمت / زمان و به رابطه نسبت فیبوناچی و تقارن آن در تغییرات قیمت بازار پایبند است. ایده اصلی پشت استفاده از این نسبت‌ها، شناسایی نقاط عطف کلیدی، شرایط، و توسعه‌ها در طول صعود و نزول قیمت است. الگوهای هارمونیک فرصت های منحصر به فردی مانند تغییرات بالقوه قیمت و نقاط محوری کلیدی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. با استفاده از این الگوها می توانید تشخیص دقیق تری از اطلاعات ورود قیمت، توقف ضرر، تعریف نقاط استراتژی قیمت و سایر پارامترها به دست آورید.

بررسی انواع الگوهای هارمونیک

برخلاف الگوهای معاملاتی سنتی، یک الگوی هارمونیک باید الزامات حرکت خاصی را برآورده کند تا معتبر باشد. این موضوع باعث شده که این الگوها نسبت به نمونه های سنتی عینی تر شوند و ذهنیت معاملاتی را تغییر دهند. در ادامه چند نمونه از معروف ترین الگوهای هارمونیک جاری را معرفی کرده ایم و شرایط استفاده از آنها را در اختیار شما قرار داده ایم.

الگوی ABCD

ساده ترین گزینه در بین الگوهای هارمونیک به ABCD (یا به عبارت دیگر AB=CD) اختصاص داده شده است. این الگو از سه حرکت و چهار نقطه مختلف تشکیل شده است. در این الگو ابتدا یک حرکت تکانشی (AB)، سپس یک حرکت اصلاحی (BC) و در نهایت یک حرکت تکانشی دیگر (DC) را طی می کند. آخرین حرکت تکانشی باید در همان جهت حرکت AB باشد.

الگوی هارمونیک ABCD

با استفاده از ابزار تصحیح فیبوناچی در پایه AB، پایه BC باید دقیقاً به 0.618 برسد. همچنین خط CD مانند خط AB خواهد بود و مدت زمان حرکت قیمت از نقطه A به B باید برابر با حرکت از C به D باشد در این الگو بهتر است. سفارشات دریافتی نزدیک به محل سی قابل تنظیم باشد معامله گران همچنین می توانند الگو را تکمیل کنند صبر کنید و قبل از تکرار آن در نقطه D یک موقعیت کوتاه یا طولانی ایجاد کنید.

الگوی خفاش (BAT)

این الگو به دلیل شباهت شکل نهایی آن به خفاش به BAT معروف است. الگوی خفاش در سال 2001 توسط اسکات کارنی (اسکات کارنی) ارائه شد و مناطق بالقوه برگشت را شناسایی کرد. بطور کلی، الگوی BAT یک پایه و یک نقطه بیشتر از ABCD دارد. این نقطه جدید با نام X شناخته می شود.

الگوهای هارمونیک خفاش

در این الگو، پایه اول (XA) منجر به حرکت اصلاحی در BC خواهد شد. اگر فرآیند اصلاح از نقطه B در 50 درصد حرکت اولیه XA متوقف شود، امکان ادامه کامل الگوی خفاش وجود خواهد داشت.

در این الگو، حرکت سی دی باید حداقل به حرکت 1.618 قبل از میلاد برسد و می تواند تا 2.618 ادامه یابد. همچنین حرکت سی دی نباید کمتر از قبل از میلاد باشد. زیرا در این صورت الگوی نامعتبر خواهد بود. در این الگو نقطه D آخرین قسمت منطقه برگشت پتانسیل را تشکیل می دهد. این نقطه جایی است که معامله گران می توانند موقعیت های مورد نظر خود را برای معامله با حرکت قیمت رو به بالا یا پایین ایجاد کنند.

الگوی گارتلی

این مدل که توسط گارتلی ارائه شده است از دو قانون اساسی زیر پیروی می کند:

  • تصحیح نقطه B باید 0.618 از خط XA باشد
  • بازگشت نقطه D باید 0.786 حرکت XA باشد
الگوی هارمونیک گاتلی

با یک بررسی کلی می توان نتیجه گرفت که الگوی گارتلی شبیه الگوی خفاش است. با این تفاوت که تصحیح نقطه B باید دقیقاً 0.618 خط XA باشد. در این الگوی نقطه آسیب را متوقف کنید اغلب روشن است نقطه ایکس نیز تنظیم شده است برداشت سود به الگوی گارتلی در اطراف نقطه سی اتفاق می افتد

الگوی پروانه

الگوی پروانه ای که توسط برایس گیلیمور ارائه شده، از ترکیب های مختلف فیبوناچی برای شناسایی اصلاحات بالقوه استفاده می کند. این الگوی معکوس از چهار پایه XA، AB، BC و همچنین CD تشکیل شده است.

الگوی هارمونیک پروانه

مهمترین نسبتی که در این الگو باید به آن توجه کرد، طول پایه XA 0.786 است. این نسبت به ترسیم دقیق نقطه B کمک می کند. با استفاده از نسبت پایه XA و نقطه B، معامله گران می توانند نقاط برگشت بالقوه را تخمین بزنند.

الگوی خرچنگ

الگوی خرچنگ یک کشف دیگر است اسکات کارنی است. این الگو از پایه های XA، AB، BC و CD استفاده می کند. با استفاده از این الگو، معامله گران می توانند در اوج یا پایین قیمت وارد بازار شوند. مهمترین ویژگی الگوی خرچنگ گسترش حرکت 1.618 XA است. این فرآیند به دقت نقاط معکوس بالقوه را شناسایی می کند.

الگوی خرچنگ

در نسخه صعودی خرچنگپایه اول در حین حرکت شدید از نقطه X به A تشکیل می شود. در این الگو پایه AB با زاویه ای بین 2/38 تا 8/61 درصد XA برمی گردد. به دنبال پایه، BC مناطق معتبر تکمیل الگو و معکوس بالقوه را نشان می دهد. از طرف دیگر الگوی خرس خرچنگاز نقطه X تا A یک شیب ایجاد می شود که به دنبال این شیب اغلب شاهد افزایش ملایم قیمت و کاهش جزئی قیمت هستیم. پس از گذراندن این روند، یک صعود شدید از نقطه D شروع می شود.

الگوی خرچنگ عمیق

الگوی خرچنگ عمیق شبیه به الگوی خرچنگ است که قبلا توضیح داده شد. با این تفاوت که در این نسخه تصحیح نقطه B باید از حرکت 0.886 XA باشد و از نقطه X بیشتر نباشد. در این نمودار پیش بینی خط BC می تواند بین 2.24 تا 3.618 باشد.

الگوی هارمونیک خرچنگ عمیق

الگوی کوسه

الگوی کوسه یکی دیگر از الگوهای هارمونیک مورد استفاده در بورس و ارزهای دیجیتال است. این الگو از جهاتی شبیه الگوی خرچنگ است. الگوی کوسه از پنج پایه و پنج نقطه به نام‌های O، C، A، B و X تشکیل شده است. الگوی هارمونیک کوسه باید با سه اصل زیر مطابقت داشته باشد:

  • پایه AB باید اصلاحی بین 1.13 و 1.618 نسبت به XA باشد
  • پایه BC باید 88.6 تا 113 درصد از پایه OX باشد
  • پایه BC باید 161.8 تا 224 درصد از پایه AB باشد
الگوی هارمونیک کوسه

تمام معاملات با الگوی کوسه بر اساس نقطه C است. با این حال، نقطه C در این الگو به عنوان یک هدف سود از پیش تعیین شده استفاده می شود.

الگوی سایفر

آخرین مدل از انواع الگوهای هارمونیک معرفی شده در این مقاله به الگوی سایفر اختصاص دارد. این الگو توسط سرمایه گذاران برای شناسایی فرصت های بالقوه خرید و فروش در بازار استفاده می شود. به خصوص هنگام یافتن مناطق معکوس روند قیمت، الگوی رمز می تواند بسیار موثر باشد. این الگو از پنج نقطه و چهار پایه مختلف تشکیل شده است. اگر شکل کلی این الگو به شکل حرف M باشد، انتظار یک بازار صعودی را داشته باشید و اگر مشابه W باشد، می توانید انتظار یک بازار نزولی را داشته باشید. به طور معمول، معامله گران از نقطه D برای ایجاد سفارشات خود استفاده می کنند.

همانند سایر الگوهای هارمونیک، در الگوی رمز باید نسبت های فیبوناچی خاص را تعیین و شناسایی کنید. با این حال تناسبات این مدل تا حدودی منحصر به فرد است و همین موضوع باعث می شود کمتر در بازار دیده شود. به طور کلی الگوی رمز پیچیده‌تر از الگوهای دیگر مانند خفاش، گارتلی و باترفلای است و تسلط بر آن مستلزم صرف زمان بیشتری است.

الگوی رمزی هارمونیک

در ساده ترین حالت، الگوی هارمونیک رمز با حرکتی به شکل XA شروع می شود و به شکل AB ادامه می یابد. سپس یک حرکت تکانشی و نوسانی پایه BC را ایجاد می کند. حرکت بعدی به نقطه D باعث ایجاد CD پایه می شود. در طول این حرکات باید سه قانون مهم و اصلی وجود داشته باشد:

  • بازگشت AB به XA باید بین 38.2 و 61.8٪ باشد.
  • حرکت BC نسبت به XA باید بین 127.2 و 141.4٪ باشد.
  • بازگشت CD به XC باید 78.6٪ باشد.

الگوهای سودآور!

در این مقاله به معرفی انواع الگوهای هارمونیک پرداختیم. با استفاده از این الگوها، شناسایی الگوهای اکشن قیمت کارآمدتر شده و ایجاد موقعیت های فروش کوتاه و بلند می تواند برای سرمایه گذاران دقیق تر و سودآورتر باشد! کافی است با گذشت زمان و با تجربه و تکرار الگوی مورد نظر خود را سریع تشخیص دهید و در مورد نحوه سرمایه گذاری تصمیم بگیرید. به طور کلی مدل های معرفی شده در این مقاله را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

الگوهابازار کارکردهسطح پیچیدگیدقت پیش بینی
الگوی ABCDصعودی و نزولیمبتدینسبتا کم
الگوی خفاشصعودی و نزولیمتوسطمتوسط
الگوی گارتلیصعودی و نزولیمبتدینسبتا کم
الگوی پروانهنزولیمتوسطمتوسط
الگوی خرچنگصعودی و نزولیمتوسطمتوسط
الگوی خرچنگ عمیقصعودی و نزولیبغرنجبالا
الگوی کوسهصعودی و نزولیمتوسطمتوسط
الگوی سایفرصعودی و نزولیبغرنجبالا

به نظر شما کدام یک از الگوهای معرفی شده در این مقاله در بازار ارزهای دیجیتال رایج و پرتکرارتر است؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا