طرح و چالش های امارات متحده عربی در سرمایه گذاری در صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال


امروزه فناوری بلاک چین با استقبال و استقبال قابل توجهی در سرتاسر جهان مواجه شده است و امارات متحده عربی نه تنها عقب مانده است، بلکه یکی از پیشگامان استفاده از بلاک چین در خاورمیانه در نظر گرفته شده است. در سال های اخیر امارات گام های بلندی در جهت پذیرش این فناوری و سازگاری با وب 3 برداشته است.در این مقاله سعی داریم نمای بهتری از برنامه امارات برای ارزهای رمزنگاری شده، آشنایی با پروژه های ارز دیجیتال کشور، معرفی بلاک چین ارائه دهیم. شرکت های فعال در دبی و همچنین نگاهی به قوانین امارات در زمینه بلاک چین و ارزهای رمزپایه داشته باشید.

اهداف اصلی برنامه امارات برای ارزهای دیجیتال

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، امارات متحده عربی یکی از بزرگترین اقتصادهای رو به رشد خاورمیانه است که تولید ناخالص داخلی آن در سال 2024 از 500 میلیارد دلار فراتر رفت. همچنین بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در سال 2022 میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در امارات برابر با 22.7 میلیون دلار بوده که بالاترین میزان در منطقه غرب آسیا است. برای مقایسه توجه داشته باشید که میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی ترکیه و عربستان (که هر دو تولید ناخالص داخلی بالاتری نسبت به امارات دارند) به ترتیب 12.8 و 7.8 میلیون دلار بوده است! این آمار به خوبی نشان می دهد که دولت امارات در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار موفق بوده و شواهد نشان می دهد که این کشور در آینده برای افزایش سرمایه گذاری ها تلاش خواهد کرد.

در آوریل 2018، دولت امارات متحده عربی “استراتژی بلاک چین 2021 امارات” را با هدف ادغام این فناوری در همه موارد راه اندازی کرد. خدمات دولتی اجرا شده این استراتژی بر چهار رکن اصلی استوار است:

  • کارایی دولت
  • ایجاد صنایع جدید
  • رفاه اجتماعی
  • تحصیلات

به گفته وب سایت رسمی دولت امارات (u.ae)، استفاده از فناوری بلاک چین در سیستم های دولتی نه تنها باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و منابع می شود، بلکه پردازش تراکنش ها را در زمان و مکان مناسب با سبک زندگی و کار امکان پذیر می کند. شهروندان ، همچنین برآورد دولت امارات از مزایای اجرای این استراتژی عبارتند از:

  • صرفه جویی 11 میلیارد درهم در هزینه پردازش معاملات و اسناد
  • صرفه جویی 398 میلیون ورق کاغذ در سال
  • آزاد کردن 77 میلیون ساعت کار در سال

در حال حاضر قوانین خاصی برای فعالیت های مرتبط با وب 3 در این کشور وجود ندارد، اما انتظار می رود امارات رویکرد مثبتی در پیش بگیرد. فناوری های وب 3 که شامل امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) می شود، توکن های غیر قابل تعویض (NFT) و برنامه های غیرمتمرکز (dApps) به سرعت در حال توسعه هستند و پتانسیل ایجاد انقلاب در صنایع مختلف را دارند.

معرفی برخی از پروژه های بلاک چین دبی

شرکت های فعال ارزهای دیجیتال در دبی

در حال حاضر، یکی از پروژه هایی که (طبق وب سایت رسمی دولت امارات) به طور رسمی بخشی از برنامه امارات برای ارزهای دیجیتال است. ردیابی تاریخچه ماشین ها (پروژه Blockchain History Vehicle History) اختصاص داده شده است. اداره راه و حمل و نقل دبی (RTA) در حال توسعه سیستمی برای نظارت بر چرخه عمر وسایل نقلیه از طریق بلاک چین است. هدف از این پروژه ارائه تاریخچه شفافی از خودروها است که تمامی اطلاعات از زمان تولید دستگاه را ذخیره کرده و در اختیار سازندگان، فروشندگان، نهادهای نظارتی، شرکت های بیمه، خریداران، فروشندگان و تعمیرگاه ها قرار دهد.

استراتژی متاورس دبی (Dubai Metaverse Strategy) استراتژی دیگری است که با هدف تبدیل دبی به یکی از 10 اقتصاد متاورس جهان و ایجاد مرکز جهانی برای کاربران متاورس ایجاد شده است. بر اساس موفقیت قبلی دبی در جذب بیش از 1000 شرکت فعال در زمینه بلاک چین و متاورس، این استراتژی برای ایجاد بیش از 40000 فرصت شغلی مجازی تا سال 2030 برنامه ریزی شده است.

استراتژی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) یکی دیگر از ابتکارات “برنامه تحول زیرساخت مالی” (FIT) است که هدف آن تسریع دیجیتالی شدن خدمات مالی در امارات است. این برنامه توسط بانک مرکزی امارات متحده عربی (CBUAE) راه اندازی شده است. ارز دیجیتال بانک مرکزی به عنوان بخشی از انقلاب دیجیتال امارات برای رفع موانع پرداخت های داخلی و فرامرزی و همچنین امکان دستیابی به اهداف مربوط به شمول مالی و حرکت به سمت جامعه بدون نقد استفاده می شود. . .

قوانین امارات در زمینه بلاک چین و ارزهای دیجیتال

چارچوب قانونی امارات متحده عربی برای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SCA)، سازمان خدمات مالی دبی (DFSA) و سازمان تنظیم مقررات خدمات مالی بازارهای جهانی ابوظبی (ADGM) نظارت می شود. این نهادهای نظارتی تاکنون دستورالعمل‌هایی را در مورد عرضه اولیه سکه (ICO)، مبادلات ارزهای دیجیتال و سایر جنبه‌های این حوزه صادر کرده‌اند.

برخی از ارزهای دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SCA) به عنوان اوراق بهادار شناخته می شوند و مشمول قانون اوراق بهادار امارات هستند. علاوه بر این، شرکت ها ملزم به دریافت مجوز از SCA برای راه اندازی یک تجارت مرتبط با ارزهای دیجیتال در امارات هستند. این مجوزها برای صرافی ها و سایر مشاغل مرتبط با خرید ارز دیجیتال و تجارت آن صادر می شود.

6 اقدام امارات متحده عربی برای نظارت و توسعه حوزه کریپتو

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی با اجرای برخی اقدامات و رویکرد مثبت در تنظیم قوانین ارزهای دیجیتال به یکی از کشورهای پیشگام در زمینه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. در واقع تناسب قوانین امارات متحده عربی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال این کشور را به عنوان مرکز اصلی نوآوری های بلاک چین در خاورمیانه در نظر گرفته شده است.

برخی از اقدامات مهم امارات متحده عربی برای ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  1. استراتژی بلاک چین دبی: در سال 2016، دولت امارات “استراتژی بلاک چین دبی” را با هدف تبدیل دبی به اولین شهری که در آن تمام خدمات مبتنی بر بلاک چین است، راه اندازی کرد. این استراتژی شامل مجموعه ای از طرح ها برای ادغام فناوری بلاک چین در خدمات دولتی است.
  2. استراتژی بلاک چین امارات: در آوریل 2018، دولت امارات «استراتژی بلاک چین» را با هدف انتقال 50 درصد از تراکنش‌های دولتی به پلتفرم بلاک چین اجرا کرد. این استراتژی شامل برنامه هایی برای افزایش کارایی، کاهش هزینه ها و بهبود تجربه کلی مشتری است.
  3. سازمان تنظیم مقررات دارایی مجازی: در مارس 2022، یک تنظیم کننده کاملاً جدید به نام “مرجع تنظیم دارایی های مجازی” (VARA) بر اساس “قانون شماره 4 دبی سال 2022” تأسیس شد. همچنین بر اساس دستورات بانک مرکزی امارات، شرکت های فعال در حوزه ارز دیجیتال موظف به دریافت مجوز از این رگولاتور هستند. مقررات امارات متحده عربی برای صرافی ها و سایر مشاغل مرتبط با رمزارز بر مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CTF) تاکید دارد.
  4. دولت امارات قطعنامه شماره 111 کابینه را صادر کرد: در دسامبر 2022، دولت امارات قطعنامه شماره 111 را تصویب کرد که در ژانویه 2023 لازم الاجرا شد. این قانون با هدف تعیین دستورالعمل های لازم برای نهادهایی که بدون مجوز به فعالیت های مرتبط با دارایی های مجازی می پردازند، وضع شد. همه نهادها و افراد درگیر باید از مقررات جدید پیروی کنند. در غیر این صورت جریمه تا سقف 10 میلیون درهم یا عواقب کیفری برای آنها در نظر گرفته می شود.
  5. دادگاه های مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC): دادگاه های DIFC اکنون دارای یک بخش تخصصی به نام دادگاه فناوری و ساخت و ساز (TCC) هستند که صلاحیت رسیدگی به اختلافات ناشی از موضوعات مرتبط با فناوری، از جمله اختلافات در مورد مسائل بلاک چین را دارد.
  6. مناطق آزاد مرکز چند کالای دبی (DMCC): مرکز چند کالایی دبی «استراتژی بلاک چین DMCC» را با هدف تسهیل فرآیند صدور مجوز کسب و کار و ثبت شرکت راه اندازی کرده است. این طرح از فناوری بلاک چین برای ایجاد یک محیط تجاری کارآمدتر و شفاف استفاده می کند.

معرفی شرکت های فعال ارزهای دیجیتال در دبی

بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت رسمی سازمان تنظیم مقررات دارایی های مجازی (VARA)، صرافی های مجاز برای فعالیت در امارات متحده عربی عبارتند از:

  • بایننس
  • تعویض کوله پشتی
  • شبکه توکو
  • OKX

شرکت های خارجی که مجوز سرمایه گذاری در امارات را دارند عبارتند از:

  • لیزر دیجیتال (لیزر دیجیتال)
  • مدیریت سرمایه نه بلوک
  • بنیاد آیا

شرکت‌های فعال ارزهای دیجیتال در دبی که می‌توانند خدمات حضانت را ارائه دهند عبارتند از:

  • هگز تراست
  • کومینو

چشم انداز برنامه امارات متحده عربی برای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین

چشم انداز برنامه امارات متحده عربی برای ارزهای دیجیتال

امارات متحده عربی با گام های بلندی که برای ارتقای فناوری بلاک چین و انطباق با وب 3 برداشته است، محیط ایده آلی را برای شرکت ها، دفاتر خصوصی و سرمایه گذاران در صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. رویکرد مثبت دولت به قانون گذاری و پذیرش فناوری های جدید نشان می دهد که امارات متحده عربی، درست همانطور که بیت کوین بر بازار کریپتو تسلط دارد، می تواند به مقر اصلی شرکت ها و نوآوری های مبتنی بر بلاک چین در خاورمیانه تبدیل شود.

نظر شما در مورد برنامه امارات متحده عربی برای ارزهای دیجیتال و دنیای رمزنگاری چیست؟ آیا کشور دیگری در خاورمیانه را در این زمینه برتر می دانید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا