راز کوچک و کثیف نوشیدنی کافئین؛ چه مقداری از قهوه مضر است؟

خبرنگار مجله آمریکایی آتلانتیک در مقاله خود درباره بی خطر بودن مصرف کافئین برای ما و ابهامات موجود در مورد آن می نویسد: روز سه شنبه بالاخره تصمیم گرفتم کنجکاویم را در مورد نوشیدنی انرژی زا پانرا ارضا کنم که پانرا چقدر قوی است. توت فرنگی-لیمو پانرا – چند دقیقه بعد از نوشیدن اولین جرعه نوشیدنی کافئین دار نعناع، متوجه شدم که چرا بسیاری از مردم آن را با یک ماده غیرقانونی مقایسه می کنند. دیدم واضح تر بود پانرا لیموناد کافئین بیشتری نسبت به یک نوشیدنی انرژی زا دارد

به گزارش جهان تیتر به نقل از فرارو، از زمان عرضه این محصول در سال 2022 تاکنون دو پرونده قضایی علیه سازنده آن نوشیدنی تشکیل شده است. در یک مورد، سازندگان نوشیدنی انرژی زا پانرا با شکایت خانواده دانش آموزی روبرو هستند که پس از نوشیدن یک نوشیدنی کافئین دار با نام تجاری پانرا جان خود را از دست داده است.

سارا کاتز یک بیماری قلبی به نام سندرم QT طولانی نوع 1 داشت. نوشیدن آن نوشیدنی بر ضربان قلب او تأثیر گذاشت و باعث مرگ او شد. در دادخواستی که توسط خانواده وی تنظیم شده است آمده است که مرد 21 ساله در 19 سپتامبر 2022 این نوشیدنی انرژی زا نوشیده و در همان روز فوت کرده است.

این نوشیدنی حاوی 390 میلی گرم کافئین یا معادل چهار فنجان قهوه سیاه بود. این در حالی است که در هر دو شکایت قبلی متوفی مشکلات سلامتی داشت که او را نسبت به کافئین حساس کرده بود.

سومین شکایتی علیه پانرا در این ماه مطرح شد که ادعا می‌کرد نوشیدنی انرژی‌زای لیموناد آن باعث ایجاد مشکلات دائمی قلبی در یک جوان 27 ساله سالم شده است.

پس از شکایت در مورد مرگ و میر، مقامات برند Panera منکر این موضوع شدند که الکل عاملی در مرگ و میرها بوده است، اما این برند پس از افزایش انتقادات پس از شکایت علیه آن، محتوای کافئین نوشیدنی ها را کاهش داد. شوق به لیموناد پانرا یک سوال قدیمی را ایجاد می کند: چقدر کافئین برای بدن ما بیش از حد کافئین است؟ پاسخ ساده ای برای این سوال در هیچ کجا پیدا نمی کنید.

مصرف کافئین به طور گسترده ای مفید است زیرا هوشیاری، بهره وری و حتی خلق و خو را افزایش می دهد، اما چیزی در نوشیدن کافئین وجود دارد که آن را حساس می کند. مشکل این است که تقریباً غیرممکن است که برای میزان مصرف خود محدودیت ایجاد کنید.

بیشتر مردم پس از نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا کافئین دار مانند پانرا لیموناد نگران مرگ نیستند. اگرچه ممکن است اثرات این نوشیدنی ها آزاردهنده به نظر برسند، اما به طور کلی جزئی در نظر گرفته می شوند. بعد از نوشیدن آن نوشیدنی، نیمی از بدنم آنقدر تحت تأثیر قرار گرفت که تا چند ساعت بعد نمی توانستم افکاری را که در مغزم می چرخیدند درک کنم.

The dirty little secret of drinking caffeine; How much coffee is harmful?

کافئین به طور معمول باعث عصبانیت، تحریک پذیری، تعریق، بی خوابی و ضربان قلب سریع می شود. اگر دوز کم باشد، چنین علائمی ممکن است ارزش سود را داشته باشند. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین می تواند اثرات جدی برای سلامتی داشته باشد. دوزهای بالای کافئین، یعنی بیش از 1000 میلی گرم در روز، می تواند منجر به حالت مسمومیت به نام کافئینیسم شود.

دیوید ژورلینک، استاد سم شناسی در دانشگاه تورنتو که در مرکز سم انتاریو کار می کند، به من گفت که علائم مصرف زیاد کافئین می تواند شدید باشد. او می‌گوید: “افراد ممکن است دچار تشنج و بی نظمی های ریتم قلب تهدید کننده زندگی شوند و برخی به دلیل این علائم می میرند. من می ترسم. یکی “یکی از رازهای کوچک کثیف کافئین است.”

او می افزاید: “گاهی اوقات در مورد افرادی که معمولاً دانش آموزان دبیرستانی یا دانشگاهی هستند، تماس هایی دریافت می کنم که مشخص می شود چندین قرص کافئین مصرف کرده اند تا شجاعت خودکشی را پیدا کنند.” بعید است که فقط با نوشیدن این نوشیدنی ها بیش از حد کافئین مصرف کنید، اما افزایش در دسترس بودن محصولات با کافئین بالا این امکان را بیش از همیشه می کند. علاوه بر لیموناد پانرا، ده ها نوشیدنی انرژی زا حاوی مقادیر مشابهی کافئین هستند. به عنوان مثال، برخی از طعم های آنها از شکر الهام گرفته شده است. مصرف سریع محصولات کافئین دار به طور بالقوه سمی است زیرا بدن شما زمانی نخواهد داشت که به شما بگوید این کار را متوقف کنید.

او ادامه می دهد: «ما بیش از هر زمان دیگری به راهی برای پیگیری میزان مصرف کافئین خود نیاز داریم، اما به نظر می رسد گزینه خوبی نداریم. محتوای کافئین این نوشیدنی هشدار می دهد که ممکن است به کسی آسیب نرساند، اما بیشتر ما تمایل نداریم که کافئین را آن طور که در مورد کالری و حجم الکل مصرف شده در نظر می گیریم، به صورت عددی در نظر بگیریم.

مصرف کافئین چیزی است که تجربه می شود، معمولا اندازه گیری نمی شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده محدودیت روزانه 400 میلی گرم کافئین را توصیه می کند که معادل حدود چهار یا پنج فنجان قهوه است. 237 میلی گرم کافئین در روز ممکن است برای یک نفر بی خطر باشد، اما ممکن است فرد را در بیمارستان بستری کند. اثرات یک دوز کافئین بسته به الگوهای تاریخی استفاده و همچنین ژنتیک از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. اگرچه مردم اغلب از میزان مصرف کافئین خود آگاه نیستند، اما درک خوبی از میزان مصرف خود دارند.

خبرنگار آتلانتیک ادامه می دهد: نگرانی اصلی در مورد مصرف نوشابه های انرژی زا این است که کودکان به دلیل جثه کوچکشان بیشتر در معرض اثرات کافئین قرار می گیرند. آنها برای پوشاندن طعم تلخ کافئین بزرگتر هستند. این واقعیت که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند بر جذابیت این نوشیدنی ها می افزاید. بر اساس گزارشی که سال گذشته منتشر شد، کودکی پس از نوشیدن یک قوطی نوشیدنی انرژی زا دچار حمله قلبی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا