اوج نخبگی اثرگذاری در افق تمدنی است/ آمادگی بنیاد ملی نخبگان برای حل تمام مسائل نخبگان


سیدسلمان سیدافقهی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در دیدار صمیمانه با نفرات برتر کنکور سراسری با بیان اینکه اوج نخبگی قرارگیری در افق تمدنی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: بنیاد ملی نخبگان برای نیل به این اوج از هیچ حمایتی کوتاهی نخواهد کرد و آمادگی لازم برای حل تمام مسائل نخبگان را دارد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ دیدار صمیمانه سیدسلمان سید افقهی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با نفرات برتر کنکور سراسری با حضور معاونان بنیاد و جمعی از خانواده‌های برگزیدگان در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، سیدسلمان سید افقهی؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این بنیاد خانه نخبگان است، گفت: مستعدان تحصیلی مسیر زیادی را طی کردند تا به توانمندی لازم برسند و بعد از سال‌ها تلاش در درس، امروز رتبه‌های برتر کنکور سراسری را در یک رقابت فشرده با صدها هزار نفر کسب کنند. این خود یک موفقیت محسوب می‌شود اما پایان راه نخبگی نیست. 

اهمیت نقش‌آفرینی نخبگان در حل مسائل جامعه

وی افزود: رسیدن به رتبه برتر کنکور نیاز به یک استعداد برتر دارد؛ این استعداد برتر یک نعمت الهی و مهم است و طبعاً برخورداری از این نعمت مسئولیت‌آور نیز هست چراکه هرچه فرد استعداد بیشتری داشته باشد، به همان نسبت مسئولیت بیشتری نیز دارد. نخبگان ظرفیتی دارند که جامعه برای رشد و تعالی به آن نیاز دارد. از این رو، نقش‌آفرینی نخبگان در حل مسائل جامعه بسیار مهم است. 

سید افقهی ادامه داد: طی مسیر نخبگانی نیاز به استاد راهبر دارد تا فرد مستعد برتر بتواند درک دقیقی از خود مسائل و نیازهای جامعه داشته باشد. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: با موفقیت در کنکور سراسری، مسیر نخبگی نه‌تنها تمام نمی‌شود بلکه آغاز می‌شود. نخبگی نیاز به استمرار و حفظ دارد گرچه در هر سنی و در هر شرایطی تعریف و به تبع آن انتظارات خاصی را به دنبال خواهد داشت. 

بین اهداف و رویکردهای بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه تفاوت‌هایی وجود دارد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان در تلاش است بستر لازم برای آموزش و مهارت لازم برای نقش‌آفرینی نخبگان در جامعه را فراهم کند چراکه این افراد در دوره دانشگاه به توانمندی کافی برای اثرگذاری در جامعه نمی‌رسند. از سوی دیگر، جامعه مخاطب دانشگاه تمام دانشجویان است و دانشگاه برای تمام دانشجویان برنامه‌ریزی می‌کند اما مخاطب بنیاد ملی نخبگان تنها مستعدان برتر و نخبگان هستند؛ به همین دلیل بین اهداف و رویکردهای بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه تفاوت‌هایی وجود دارد. 

ضرورت وجود یک استاد راهبر در مسیر نخبگانی

وی اضافه کرد: دغدغه نخبگان در هر سن و مقطعی متفاوت است به همین دلیل وجود یک استاد راهبر در مسیر نخبگانی می‌تواند بسیاری از این دغدغه‌ها را رفع و مسیر را برای رسیدن فرد به اثرگذاری تسهیل کند. 

نقطه مشترک نخبگان میل به اثرگذاری است

سید افقهی‌آور شد: مهاجرت همیشه بد نیست چراکه برخی مواقع فرد را با فرهنگ، علوم و سبک‌های دیگر زندگی آشنا می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان فردی که مهاجرت می‌کند را قضاوت کرد زیرا هر فردی بر اساس ارزش‌ها و باورهای خود مسیر زندگی‌اش را ترسیم می‌کند. با این حال، نقطه مشترک نخبگان میل به اثرگذاری است؛ چه این اثرگذاری فردی و چه اجتماعی باشد. اینکه نخبگان میل به کارآفرینی و خود اشتغالی دارند نیز نشان‌دهنده همین میل به اثرگذاری است. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: برای اثربخشی فرد در وهله اول فرد باید درک و فهم درستی از توانمندی‌ها و علایق فردی داشته باشد چون عدم‌شناخت از این موارد می‌تواند روند فرد به سمت نخبگی را مختل کند. بنابراین وجود یک استاد راهبر می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل و از بروز بسیاری چالش‌ها جلوگیری کند. 

نخبگان در جستجوی معنا هستند

سید افقهی یادآور شد: همه نخبگان در جستجوی معنا هستند زیرا اساساً زندگی باید معنا داشته باشد. به همین دلیل است که همه دانشمندان برتر که در تاریخ درخشیدند نیز در جستجوی معنا بودند گرچه این معنا برای هر فردی منحصر به فرد است. در این بین، مستعدان برتر نیز باید مراقب باشند که زندگی‌شان از معنا تهی نشود. 

وی با تاکید بر اینکه معنا زاده تفکر است و نه علم، افزود: امروز انسان در بمباران اطلاعات و فضای مجازی زندگی می‌کند و هر لحظه حجم زیادی از اطلاعات به ذهن فرد وارد می‌شود. در نتیجه فرصت تفکر بسیار اندک است. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه مستعدان باید بیشتر اهل تفکر باشند تا اهل علم، گفت: اگر علم را مجموعه‌ای از آگاهی و شناخت قابل تجربه تعریف کنیم، حتی ممکن است فرد نخبه با بحران‌های روحی نیز مواجه شود. 

ادبیات مشترک یک اصل است/ طرح مسیر ۴ساله

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان دیگر یک نهاد خدمت دهنده و حامی مالی صرف نیست بلکه به دنبال ایجاد زمینه اثرگذاری برای نخبگان است و برای تحقق این هدف رسیدن به ادبیات مشترک یک اصل محسوب می‌شود. 

وی افزود: همه طرح‌های بنیاد ملی نخبگان در شتاب خلاصه می‌شوند. در این طرح مسیر ۴ساله مستعدان ترسیم شده است تا فرد بتواند بهتر فکر کند، بهتر بیاموزد و بهتر تجربه کند. این مهم در قالب برنامه‌هایی مانند بازدیدها، اردوها، نشست‌های همفکری و نظریه‌پردازی و دیگر برنامه‌های نخبگانی دنبال خواهد شد. 

نخبگان باید در مسیر ایجاد علوم جدید و گشودن دریچه‌های تازه در علم حرکت کنند

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: انتظار بنیاد این است که نخبگان در مسیر ایجاد علوم جدید و گشودن دریچه‌های تازه در علم حرکت کنند. بنیاد تلاش دارد جامعه نخبگانی ایران بتواند در وادی علم حرف‌های تازه بزند و معتقد است این توانایی در کشور وجود دارد. به خصوص اینکه امروز ایران در حوزه دانش در سطح بالاترین کشورهای جهان قرار گرفته است و در بخش فناوری و مظاهر آن نیز در بعضی حوزه‌ها مانند علوم دفاعی به بالاترین استانداردهای جهانی رسیده است. 

وی افزود: تمام این موفقیت در اوج تحریم‌های بانکی، دارویی و صنعتی رخ داده و ثمره تکیه بر توان داخلی و خودباوری و حاصل توکل توسل وتلاش است. 

اوج نخبگی قرارگیری در افق تمدنی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است

سید افقهی با بیان اینکه اوج نخبگی قرارگیری در افق تمدنی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: بنیاد ملی نخبگان برای نیل به این اوج از هیچ حمایتی کوتاهی نخواهد کرد و آمادگی لازم برای حل تمام مسائل نخبگان را دارد. 

وی یادآور شد: خوشبختانه امروز در مدیریت بنیاد ملی نخبگان افرادی حضور دارند که سابقه طولانی در نخبه‌پروری داشته و دارند و اکوسیستم نخبگانی امروز ایران از این حیث غنی است. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: جامعه برای رسیدن فرد به نخبگی تلاش بسیار زیادی انجام داده است و حالا فردا نخبه باید خود را در قبال این جامعه مسئول بداند و از هیچ کوششی برای توسعه و پیشرفت کشور دریغ نکند. 

نشست با جامعه مستعدان نقش بسزایی در آشنایی این افراد با بنیاد ملی نخبگان دارد

رسول محمدقلی؛ دستیار ویژه رئیس بنیاد ملی نخبگان در امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد نیز در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان با تدبیر رهبر معظم انقلاب با هدف شناسایی، هدایت و حمایت از مستعدان و نخبگان برای رسیدن به اثرگذاری ایجاد شده است، گفت: گرچه در کشورهای دیگر سازمان‌های خصوصی و علمی برای حمایت از جامعه نخبگانی وجود دارد اما هیچ کشوری چنین ساختار تشکیلاتی برای حمایت از نخبگان ندارد. 

محمدقلی گفت: برگزیدگان کنکور سراسری و مدال آوران المپیادهای ملی و بین المللی اولین ورودی‌های بنیاد ملی نخبگان در دوره دانشجویی هستند، گفت: نشست با جامعه مستعدان نقش بسزایی در آشنایی این افراد با بنیاد ملی نخبگان، ماموریت‌ها و اهداف آن دارد و می‌تواند زمینه ساز تعامل و هم‌افزایی مشترک باشد. 

شبکه‌سازی نخبگانی یکی از ظرفیت‌های منحصربفرد بنیاد ملی نخبگان است

وی افزود: در این نشست‌ها هم مستعدان دغدغه‌ها و نیازهای خود را بیان می‌کنند و هم بنیاد ملی نخبگان می‌تواند رویکردها و محورهای فعالیتی خود را به طور شفاف بیان کند. 

محمدقلی ادامه داد: شبکه‌سازی نخبگان و زمینه‌سازی برای ارتباط این افراد با یکدیگر یکی از ویژگی‌ها بنیاد ملی نخبگان است. این بنیاد می‌تواند متخصصان نخبگان و سرآمدان رشته‌های مختلف را حول یک میز با هدف مشخص گرد هم آورد. 

در بخشی از این مراسم، روح‌الله رحمانی از مدیران پیشین برنامه‌های مایکروسافت در گفت‌وگویی صمیمانه، به بیان تجربیات خود در حوزه مدیریت و کارآفرینی پرداخت. 

او که مدیری است که راهبری یکی از بزرگترین موتورهای جستجوی جهان را به‌عهده داشته و نظر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ نظیر فیس‌بوک، آمازون، گوگل، مایکروسافت، لینکداین و… را برانگیخته، از دلایلش برای مهاجرت به ایران گفت. 

شایان ذکر است، رتبه‌های برتر کنکور سراسری در این نشست، به بیان دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و مسئولان بنیاد ملی نخبگان به سوالات مطرح شده درباره نحوه تعامل با بنیاد ملی نخبگان و رفع مسائل و مشکلات ایشان پاسخ گفتند. 

در پایان این مراسم با حضور مسئولان بنیاد ملی نخبگان از رتبه‌های برتر کنکور سراسری تقدیر شد.

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا