چای ترش برای کاهش وزن؛ خواص چای ترش برای کاهش وزن


اگر روش های مختلف کاهش وزن را امتحان کرده اید و به نتیجه نرسیده اید، پیشنهاد می کنیم چای ترش را امتحان کنید. چای ترش مانند یک معجزه عمل می کند و در کاهش وزن و شکستن چربی های اضافی بدن تاثیر بسزایی دارد. البته در کنار مصرف این ماده باید رژیم غذایی سالم و ورزش را رعایت کنید.

این دمنوش از عصاره گیاه هیبیسکوس تهیه شده و یک داروی گیاهی برای کاهش وزن است. تاکنون مطالعات زیادی در مورد تاثیر این ماده بر کاهش وزن انجام شده است. نتایج مطالعات نشان می دهد که چای ترش به تجزیه چربی شکم و کاهش جذب چربی کمک می کند. همچنین سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید را در بدن کاهش می دهد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی جهان تیتر قصد داریم به طور کامل خواص چای ترش برای کاهش وزن را توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خواص چای ترش برای کاهش وزن

خواص چای ترش برای کاهش وزن
خواص چای ترش برای کاهش وزن

این دمنوش خواص زیادی برای لاغری و کاهش وزن دارد. در اینجا به برخی از این خواص اشاره می کنیم:

  • از تجمع چربی جلوگیری کنید

یکی از مهمترین خواص این چای که به کاهش وزن کمک می کند، جلوگیری از تجمع چربی است. این نوشیدنی فرآیند جذب چربی در بدن را مختل می کند. سلول های گربی توانایی زیادی در جذب اسیدهای چرب دارند. به همین دلیل به سرعت رشد می کنند و وزن فرد افزایش می یابد. هر چه تعداد سلول های چربی کمتر و کوچکتر باشد، وزن فرد کمتر و لاغرتر می شود.

ترکیبات موجود در عصاره هیبیسکوس از رشد سلول های چربی جدید جلوگیری می کند. آنها همچنین از جذب اسیدهای چرب در سلول های چربی جلوگیری می کنند. هورمون انسولین و سایر هورمون های مرتبط با استرس نقش مهمی در تجمع اسیدهای چرب در سلول های چربی دارند. به احتمال زیاد چای ترش این روند را مختل می کند.

  • تجزیه چربی را تقویت کنید

چای ترش نه تنها از جذب چربی جلوگیری می کند، بلکه باعث تجزیه سلول های چربی در بدن می شود. با افزایش سن، متابولیسم بدن کاهش می یابد. در نتیجه چربی شکم بیشتری در بدن ذخیره می شود. عصاره گیاه هیبیسکوس توانایی بدن در تجزیه سلول های چربی را تقویت می کند. این ماده می تواند یک ژن خاص را فعال کند. این ژن ها نقش مهمی در تولید انرژی سلولی و پاسخ به استرس فیزیکی دارند.

یکی از مهم ترین دلایل کاهش سرعت متابولیسم بدن کاهش تولید انرژی سلولی است. ترکیبات موجود در چای ترش از کند شدن متابولیسم بدن جلوگیری می کند. برای اثبات این موضوع، یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلول های کبدی انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد که عصاره هیبیسکوس فعالیت برخی آنزیم ها را افزایش می دهد و به تجزیه چربی در کبد کمک می کند.

  • کاهش کلسترول بد در بدن

یکی دیگر از خواص مهم چای ترش برای کاهش وزن، کاهش کلسترول بد بدن است. اضافه وزن یا چاقی یکی از مهم ترین علل بیماری های قلبی عروقی است. تجمع بیش از حد کلسترول بد و تری گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. برخی از مطالعات ثابت کرده اند که گل هیبیسکوس به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند.

سلول های چربی ناسالم در رگ های خونی جمع می شوند و باعث انسداد این رگ ها می شوند. از طرفی استرس اکسیداتیو باعث افزایش تولید کلسترول ناسالم می شود. در نتیجه افرادی که تحت استرس و اضطراب شدید هستند باید چای ترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. زیرا عصاره این گیاه آنتی اکسیدان زیادی دارد و باعث کاهش چربی های ناسالم می شود.

  • تاثیر ترکیبات آنتی اکسیدانی بر بدن

ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. برای اثبات این موضوع، یک مطالعه بالینی بر روی 90 نوجوان چاق انجام شد. از این افراد خواسته شد که روزانه 2 گرم پودر هیبیسکوس مصرف کنند و این کار را به مدت یک ماه ادامه دهند.

محققان دریافتند عصاره این گیاه از تشکیل پلاک و تجمع کلسترول بد در رگ های خونی جلوگیری می کند. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 8 درصد کاهش می دهد. زیرا میزان تری گلیسیرید از 146 به 134 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت. این مقدار بسیار قابل توجه است.

  • احتباس آب را کاهش دهید

یکی دیگر از ویژگی های این گیاه کمک به کاهش احتباس آب است. با افزایش سن، عملکرد کلیه ضعیف شده و سرعت جریان خون کاهش می یابد. این مشکل باعث تجمع آب و سدیم در بافت های بدن می شود. تجمع چربی و مایعات اضافی در بدن باعث افزایش وزن می شود. نوشیدن روزانه چای ترش از این مشکل جلوگیری می کند.

جالب است بدانید این ماده باعث افزایش حجم ادرار می شود. در نتیجه مقدار زیادی آب و سدیم از طریق ادرار دفع خواهد شد. حذف سدیم اضافی از بدن بسیار مهم است. زیرا سدیم باعث احتباس آب می شود. چای ترش بر حذف پتاسیم و سایر مواد معدنی تاثیری ندارد. بلکه به سادگی به از بین بردن سدیم کمک می کند. از طرف دیگر، حذف سدیم از بدن به کاهش فشار خون کمک می کند.

فشار خون بالا یکی از مهمترین عوارض اضافه وزن یا چاقی است. این بیماری ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و چربی خون دارد. برای اثبات این موضوع، یک مطالعه بالینی انجام شد. در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد به مدت یک ماه خامه ترش مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد که فشار خون شرکت کنندگان تا حد زیادی کاهش یافته است.

آیا چای ترش جایگزین خوبی برای نوشیدنی های شیرین است؟

آیا چای ترش جایگزین خوبی برای نوشیدنی های شیرین است؟
آیا چای ترش جایگزین خوبی برای نوشیدنی های شیرین است؟

مصرف زیاد شکر و شیرینی جات یکی از مهم ترین عوامل چاقی و اضافه وزن است. بنابراین بهتر است مصرف نوشیدنی های شیرین و آب میوه های صنعتی را کاهش دهید. در عوض می توانید از ترکیباتی مانند چای ترش استفاده کنید. این ماده جایگزین مناسبی برای نوشابه، آبمیوه یا نوشیدنی های انرژی زا است. در هر قوطی نوشابه به طور متوسط ​​40 تا 50 گرم شکر وجود دارد که مقدار زیادی است.

پس بهتر است به دنبال جایگزینی مطمئن و سالم باشید. می توانید این چای را سرد یا گرم بنوشید. اگر نمی خواهید از چای های مکرر استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم عصاره گیاه هیبیسکوس را با سایر مواد گیاهی مخلوط کنید. به عنوان مثال می توانید مرکبات و میوه های خشک را همراه با چای ترش مصرف کنید. ترکیب بندی چای ترش و زنجبیل، خواص ضد التهابی این چای را افزایش می دهد. حتی می توانید این چای را همراه با چای سبز بنوشید.

مصرف چای ترش برای کاهش وزن

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که چقدر چای مصرف کنیم؟ بهتر است مشخص شود بهترین زمان مصرف چای ترش برای کاهش وزنبا متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان طب سنتی معتقدند که طبع چای ترش سرد و خشک است. بنابراین بهتر است دو بار در روز مصرف شود.

پیشنهاد می کنیم این چای را یک بار در صبح و یک بار در شب بنوشید. مصرف این دمنوش به مدت 10 روز متوالی تاثیر زیادی در کاهش وزن خواهد داشت. پس از آن می توانید به مدت 5 روز نوشیدن چای را قطع کنید. سپس دوباره برنامه قبلی را از سر بگیرید. مصرف زیاد چای ترش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

عوارض جانبی چای ترش

همانطور که گفته شد بهترین میزان مصرف این ماده ۲ تا ۳ فنجان در روز است. مصرف زیاد چای هیبیسکوس عوارض مختلفی ایجاد می کند. مثلاً باعث درد معده، گاز، یبوست، حالت تهوع، ادرار دردناک، سردرد و صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) می شود. حتی ممکن است باعث سرگیجه و خستگی مفرط شود.

تحقیقی در سال 2013 نشان داد که مصرف زیاد عصاره این گیاه باعث آسیب به بافت کبد می شود. با داروهایی مانند استامینوفن تداخل دارد. همچنین افرادی که داروهای ضدالتهابی مصرف می کنند باید از نوشیدن چای ترش خودداری کنند

نمونه برنامه غذایی برای کاهش وزن با چای هیبیسکوس

می توانید چای ترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. البته توصیه می کنیم قبل از مصرف این ماده با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. برنامه های رایگان موجود در اینترنت ممکن است با شرایط فیزیکی شما سازگار نباشد.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم این برنامه های غذایی را خودسرانه دنبال نکنید. اما برای اینکه درک بهتری از زمان مصرف چای ترش داشته باشید، در زیر یک نمونه برنامه غذایی را معرفی می کنیم:

  1. یک فنجان شیر سویا + 1 فنجان توت فرنگی + 1 قاشق غذاخوری جو
  2. یک تکه نان سبوس دار با 20 گرم پنیر سفید + 1/2 پاپایا
  3. یک ماست بدون چربی با 1 کیوی خرد شده و 1 قاشق غذاخوری آرد بذر کتان
  1. یک عدد تخم مرغ مخلوط + 2 قاشق غذاخوری برنج سبوس دار + سالاد، ذرت، هویج و گوجه فرنگی با روغن زیتون و سرکه + 1 برش هندوانه
  2. نان مرغ کبابی + 1/2 پیمانه ماکارونی سبوس دار با سس گوجه فرنگی خانگی + سالاد با کاهو، فلفل، خیار چاشنی شده با روغن زیتون و آبلیمو + 1 عدد هلو
  3. یک گرم توفو کبابی + 2 قاشق غذاخوری برنج سبوس دار + سالاد با خیار و هویج چاشنی شده با روغن زیتون و سرکه بالزامیک + 1 عدد موز با دارچین
  • چای بعد از ظهر

یک فنجان چای هیبیسکوس، بدون شیرینی، بعد از ناهار

  1. دو عدد نان تست غلات کامل با 20 گرم پنیر سفید + 1 فنجان آب پرتقال طبیعی
  2. یک ماست بدون قند با سالاد میوه
  3. دو نان تست غلات کامل با آووکادو، گوجه فرنگی، فلفل و پیاز
  1. یک عدد فیله ماهی قزل آلا کبابی + 2 قاشق غذاخوری پوره سیب زمینی + کلم بروکلی پخته شده با روغن زیتون و آب لیمو + 1 عدد سیب
  2. یک عدد فیله ماهی آب پز + 2 قاشق غذاخوری کینوا + کلم تفت داده شده با روغن زیتون و سیر + 1 عدد گلابی
  3. یک عدد فیله مرغ + 2 قاشق غذاخوری سیب زمینی شیرین آب پز + 3 قاشق غذاخوری گل کلم پخته شده با روغن زیتون و سرکه + 1 عدد انبه کوچک

یک فنجان چای هیبیسکوس، بدون شیرینی، بعد از شام

حرف پایانی

در این مقاله چای ترش برای کاهش وزن به طور کامل توضیح داده شد. این مکان تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد و به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند. یعنی با افزایش حجم ادرار باعث دفع سموم از بدن می شود. آنتی اکسیدان های زیادی در چای هیبیسکوس وجود دارد که به بهبود عملکرد بدن و تجزیه سلول های چربی کمک می کند.

این دمنوش باعث افزایش متابولیسم و ​​لاغری می شود. اما میزان مصرف یا زمان مصرف بسیار مهم است. اگر در زمان نامناسب مصرف شود تاثیری در کاهش وزن نخواهد داشت. وقتی این چای را مصرف می کنید، سلول های چربی سریعتر تجزیه می شوند.

برای دستیابی به نتایج بهتر و رسیدن به اندامی ایده آل، مشاوره با متخصصان تغذیه مجموعه جهان تیتر را پیشنهاد می کنیم. کارشناسان این مجموعه بهترین زمان مصرف چای ترش را به شما اطلاع می دهند. علاوه بر این، برنامه غذایی کاملی را در اختیار شما قرار می دهند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرز تهیه چای ترش برای کاهش وزن، پیشنهاد می کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا