ورود شورای رقابت به انحصار واردات تلفن همراه

با توجه به اظهارات رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در خصوص بررسی روند تخصیص ارز و انحصار در بازار تلفن همراه، می توان انتظار ورود شورای رقابت به این حوزه را داشت.
به گزارش جهان تیتر؛ اخیرا رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در خصوص انحصار واردات انواع گوشی تلفن همراه و همچنین روند تخصیص ارز به واردات گوشی اظهاراتی داشته است. بر این اساس وی در مکاتباتی که توانگر با معاون اول رئیس جمهور داشت با اشاره به موارد مطرح شده خواستار شفاف سازی دولت در این زمینه شد.
وی در این نامه تاکید کرد که مجلس در نظر دارد روند تخصیص ارز به واردات گوشی تلفن همراه را بررسی کند. همچنین، شرکت هایی که ادعا می کنند قادر به تولید تلفن های همراه بومی هستند، در حال بررسی هستند. هدف از این بررسی ها جلوگیری از وقوع رانت و تضییع حقوق مردم خواهد بود.
همچنین در بخشی از این نامه آمده است: در سال های اخیر وضعیت بازار تلفن همراه کشور شرایط خوبی را تجربه نکرده و با مشکلات زیادی مواجه بوده است. اما هیچ اقدام موثری برای رفع این مشکلات و رفع موانع صورت نگرفته است. همچنین تصمیماتی که در گذشته اشتباه گرفته شده است، هنوز اصلاح نشده و پابرجاست. در همین راستا طیف وسیعی از فعالان و کارشناسان صنفی حوزه فناوری اطلاعات به کمیسیون دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس مراجعه و مشکلات و چالش های این حوزه را یادآور شدند.
این نماینده مجلس ادامه داد، از جمله این موارد می توان به انحصار در واردات، تصمیم گیری های سلیقه ای در واردات انواع گوشی های تلفن همراه و همچنین مشکلات تخصیص ارز به این کالاها اشاره کرد. توانگر در پایان تاکید کرد که بررسی و اصلاح دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوط به واردات گوشی تلفن همراه و نحوه تخصیص ارز به این بخش ضروری است. هدف اصلی از این اقدام جلوگیری از تقویت رانت های مربوط به برخی واردکنندگان و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کننده در بازار داخلی است.

زمزمه های ورود شورای رقابت به حوزه تلفن همراه

لازم به ذکر است در چنین مواقعی معمولاً در چنین مواقعی که صحبت از انحصار می شود، معمولا شورای رقابت برای تنظیم بازار مذکور وارد می شود. دقیقا مانند آنچه در بازار خودرو شاهد آن هستیم. همچنین لازم به ذکر است که وظایف شورای مسابقات عبارتند از:
این شورا در راستای انجام وظایف قانونی خود در زمینه مبارزه علمی، ریشه ای و همه جانبه با انحصار و اعمال ناسالم و تبعیض آمیز یا اخلال در رقابت با سازوکارهای قانونی و بعضاً پیشگیرانه شروع به کار کرد. همچنین در راستای وظایف تعیین شده برای شورای رقابت از جمله انجام مطالعات کارشناسی و ایجاد امکان دسترسی عموم مردم به قوانین، مقررات و عملکرد شورا، مرکز ملی رقابت به عنوان بازوی کارشناسی و اجرایی شورا تأسیس و انجام مطالعات کارشناسی گسترده در این زمینه از جمله نظارت بر بازارهای غیررقابتی و انجام کار کارشناسی در زمینه اقدامات ضد رقابتی و قیمت گذاری تبعیض آمیز.
بنابراین به نظر می رسد پس از آیتم مهمی مانند خودرو، حوزه کالاهای دیجیتال به ویژه تلفن همراه، حوزه دیگری است که می توان انتظار ورود شورای رقابت برای ساماندهی آن را داشت. از سوی دیگر احتمال می رود پس از بررسی های کارگروه های این شورا در خصوص بازار تلفن همراه، اقدامات مقتضی در دستور کار شورای رقابت قرار گیرد.
ورود شورای رقابت به انحصار واردات تلفن همراه

شورای رقابت خواستار ارائه مستندات ضد رقابتی بودن واردات موبایل شد

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت در مکاتبه ای با رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس از ارائه هرگونه اطلاعات، گزارش و مستندات مربوط به کمیسیون اقدامات ضدرقابتی در حوزه تخصیص ارز و تلفن همراه خبر داد.
شورای رقابت طی مکاتبه ای با رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، در خصوص دریافت گزارشی به شورای رقابت مبنی بر ایجاد انحصار و اعطای امتیازات تبعیض آمیز در فرآیند واردات و تخصیص ارز برای انواع ارز، اعلام کرد. تلفن همراه و با عنایت به مسئولیت شما و اظهارات مندرج در نامه. در این خصوص پیامی به معاون اول محترم رئیس جمهور در رسانه ها منتشر شده است زیرا در رابطه با موارد مطروحه در مکاتبات مذکور ظن ارتکاب برخی اقدامات ضدرقابتی بر اساس مواد فصل نهم قانون اساسی وجود دارد. قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی و شورای رقابت نیز مرجع رسیدگی (شبه قضائی) موظف است به موارد مشکوک به ایجاد انحصار و رفتارهای ضدرقابتی بر اساس آن رسیدگی و رسیدگی کند.
لذا با توجه به اهمیت موضوع فوق و با اختیارات موضوع بند (ب) ماده (60) این قانون و به منظور تشخیص دقیق آن، خواهشمند است انواع اطلاعات، گزارشات و مستندات را به آدرس در اختیار آن کمیته محترم به همراه اسامی و مشخصات افراد. ناظر و شریک در ارتکاب اقدامات ضدرقابتی در این زمینه و معرفی افرادی که بررسی آنها در شناسایی ابعاد و جزئیات موضوع کمک کننده خواهد بود به مرکز ملی رقابت ارائه شود.

منبع: تسنیم

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا