شهرداری تهران باید هزینه سفرهای خارجی را در سامانه شفافیت اعلام کند/ عدم انتشار کامل مصوبات، مصداق ترک فعل است


رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با تاکید بر این که عدم انتشار کامل موارد مصوب در سامانه شفافیت، مصداق ترک فعل است، گفت: شهرداری تهران حتما باید میزان هزینه‌کرد سفرهای خارجی مدیران و کارکنان خود و حتی اعضای شورای شهر را به صورت عمومی در سامانه شفافیت اعلام کند.

«احمد صادقی»، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود درج اطلاعات کلی درباره سفرهای مدیران و کارکنان مدیریت شهری به خارج از کشور در سامانه شفافیت، شهرداری تهران هنوز جزئیاتی مانند هزینه این سفرها را در سامانه مذکور منتشر نمی‌کند، توضیح داد: براساس مصوبات شورای شهر و آنچه در جلسات ستاد ارتقای سلامت نظام اداری به تصویب رسیده است، شهرداری تهران ۴۲ تکلیف قانونی درباره بارگذاری موارد مختلف در سامانه شفافیت دارد که هرکدام از این تکالیف آیتم‌های مختلفی را شامل می‌شود که یکی از این آیتم‌ها، میزان هزینه‌کرد سفرهای خارجی است و حتما باید به صورت عمومی در سامانه شفافیت اعلام شود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری پایتخت و همچنین مصوبات ستاد ارتقای سلامت نظام اداری، یکی از تکالیف شهرداری تهران برای انتشار یا به‌روزرسانی موارد مختلف در سامانه شفافیت، جزئیات اطلاعات سفرهای خارجی مدیران و کارکنان شهرداری و حتی اعضای شورای شهر است و یکی از جزئیاتی که الزاما باید اطلاع‌رسانی شود، میزان هزینه‌کرد سفرها است. 

وی افزود: با توجه به این که شهرداری تهران یک موسسه عمومی غیردولتی است و وابستگی بودجه‌ای به دولت ندارد و با بودجه عمومی اداره می‌شود، بدیهی است که باید گزارش عملکرد بودجه و هزینه‌کردهای خود را به آحاد شهروندان گزارش دهد و این گزارش باید در دسترس عموم قرار گیرد. در چنین شرایطی با توجه به این که هزینه‌های سفرهای خارجی نیز عمدتا از بودجه عمومی شهرداری تامین می‌شود، این هزینه‌ها نیز باید از طریق سامانه شفافیت شهرداری تهران به اطلاع همه شهروندان برسد. 

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به تذکرات متعدد اعضای شورا درباره لزوم درج موارد مختلف توسط شهرداری تهران در سامانه شفافیت، چرا مدیریت شهری پایتخت هنوز عقب‌ماندگی‌هایی در تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات این سامانه دارد، اظهار داشت: تکمیل اطلاعات سامانه شفافیت و انتشار مواردی که جزئیات آن به تصویب شورای شهر و ستاد ارتقای سلامت نظام اداری رسیده است، از جمله اموری است که در کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا به صورت مجدانه پیگیری می‌شود و برای این منظور، هر هفته جلساتی را با مسئولان شهرداری برگزار می‌کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه گاهی نقص برخی سامانه‌های شهرداری باعث عدم انتشار کامل اطلاعات لازم در سامانه شفافیت می‌شود که در این زمینه نیاز به تکمیل و توسعه سامانه‌ها وجود دارد؛ اما در برخی موارد، مقاومت‌های ساختاری و سازمانی سبب می‌شود که اطلاعات به صورت کامل در سامانه شفافیت منتشر نشود. البته شهرداری تهران قطعا ملزم به اجرای مصوبات شورا است و عدم انتشار کامل موارد مصوب در سامانه شفافیت، مصداق ترک فعل است. 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا