«زخمه» سرد تدابیر، بر مقام «اصفهان» می زند| اقتصاد بی هنر؛ یا درآمدی بر بی درآمدی!

مریم سرلک; بازار: موسیقی زبانی بدون کلام اما پر از احساس است که توانایی بیان هر آنچه را که روح انسان احساس می کند را دارد و در قالب نت، صدا در موسیقی می تواند احساسات انسان را به آرامش و شادی تبدیل کند.

اصفهان شهری است که در عرصه موسیقی بی نظیر خود را نشان داده است. از «هزار دوستان» تا «سلسله موی دوست» همه جلوه ای از جمال اصفهان در عرصه موسیقی هستند. نیمی از جهان در موسیقی اصیل ایرانی جایگاهی منحصر به فرد دارد و ریشه های تاریخی آن از گذشته در این شهر زنده و زنده است.

ملودی های سرشار از شوق و نوای عود و تار همراه با تنبک هنوز در شهر اصفهان پس از غروب از کوچه و بازارهای قدیمی اصفهان شنیده می شود. ترانه های هنرمندان اصفهانی با اشعار مفهومی و پویا همچنان در دل مردم جای دیرینه دارد. این پیوند ناگسستنی با موسیقی زمانی به صورت آواز در کنار پل خواجو نمایان می شد و حالا گاهی در کنار زاینده رود می خواند. موسیقی اصفهان با اصالت و قدمت خود یکی از مهم ترین جنبه های فرهنگی این شهر کهن است.

بزرگان موسیقی کشور مانند نایب اسدالله، سید رحیم آوازه خان، سید حسین طاهرزاده، استاد حسن کسایی، استاد جلیل شهناز و استاد تاج در خاک اصفهان پرورش یافتند، هنرمندانی که در موسیقی ایرانی نیز نامی هستند. موزه های موسیقی متعددی در اصفهان وجود دارد که یک تحقیق کوتاه نشان می دهد که بسیاری از هنرمندان مشهور جهان جزو ارامنه جهان هستند.

اصفهان مهد هنر است و موسیقی ریشه های دیرینه ای در آن دارد که می توان از آن برای رونق گردشگری موسیقی استفاده کرد. نیمی از جهان در حال حاضر با 13 شهر در جهان خواهر شده است، اما تاکنون به جز چند بار، این پتانسیل مهم مورد غفلت قرار گرفته است. .

بسیاری از آثار موسیقایی اصفهان قابلیت ارائه به جهانیان را دارند

در همین راستا یک کارشناس اقتصاد هنر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اهمیت گردشگری موسیقی در اصفهان نه تنها از نظر تحکیم روابط بین الملل، بلکه برای نهادینه شدن هنر موسیقی در شهر اصفهان و نیز حائز اهمیت است. برای زنده نگه داشتن تاریخ موسیقی برای مردم این شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تینا مهرآور افزود: برگزاری جشنواره های بین المللی موسیقی و حتی واگذاری جلسات موسیقی سنتی در اصفهان به گردشگران خارجی یکی از کمترین اقداماتی است که مسئولان اصفهان می توانند برای احیای گردشگری موسیقی در اصفهان انجام دهند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگی هنری با حضور خواهرخوانده های اصفهان از سال 90 تاکنون به حضور محدود خواهران خوانده اصفهان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اخیرا به حضور دو خواهر خوانده اصفهانی در نمایشگاه گردشگری رسیده ایم. و متأسفانه علیرغم وعده‌هایی که شورای شهر و شهرداری اصفهان در دوره‌های گذشته در خصوص گسترش تبادلات فرهنگی با برگزاری جشنواره بین اصفهان و خواهران خوانده‌اش داده‌اند، اما می‌بینیم که اصفهان چنین ارتباطی با خواهران خوانده‌اش ندارد. و از ظرفیت های منحصر به فرد این شاخه از اقتصاد گردشگری بی بهره است. باقی ماند.

ما پتانسیل زیادی برای نمایش هنر موسیقی اصفهان داریم

این تهیه کننده و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره ظرفیت های اصفهان در حوزه گردشگری موسیقی گفت: تاکنون سفرهای زیادی به عنوان سفیران فرهنگی به کشورهای خواهرخوانده با اصفهان داشته ایم.

وی افزود: از سال 84 تا 92 چهار سفر به عنوان سفیران هنر داشته ایم که نگاه به این حوزه مغفول مانده است زیرا این هنر ابزاری برنده و زبان بین المللی است.

عسگرپور: اگرچه بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به کشور ما موسیقی غنی ندارند، اما تلاش زیادی برای نمایش فرهنگ خود می کنند. به عنوان مثال در ترکمنستان سالانه بیش از 15 جشنواره موسیقی و 89 جشنواره رقص محلی و گنجینه معنوی برگزار می شود.

اصغرپور با بیان اینکه می توان از زبان موسیقی برای به رخ کشیدن هنر خود به دیگران استفاده کرد، گفت: موسیقی کشور ما بسیار غنی است اما به نظر می رسد تمایلی برای نشان دادن این فرهنگ غنی وجود ندارد یا حداقل تلاش در این رشته کم اهمیت بوده است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به کشور ما از موسیقی غنی برخوردار نیستند اما برای به نمایش گذاشتن فرهنگ خود تلاش زیادی می کنند. به عنوان مثال در ترکمنستان سالانه بیش از 15 جشنواره موسیقی و 89 جشنواره رقص محلی و گنجینه معنوی برگزار می شود.

این تهیه کننده و آهنگساز ادامه داد: ما این توانایی را داریم که هفت شب در هر جای دنیا ظرفیت های بومی خود را به نمایش بگذاریم اما توجهی به آن نداریم.

عدم شناخت سفیران فرهنگی و بی توجهی به گردشگری موسیقی

عسگرپور عدم شناخت سفیران فرهنگی از ظرفیت های فرهنگی کشور را دلیل بی توجهی به گردشگری موسیقی دانست و گفت: انواع موسیقی نواحی ایران مانند بوشهری، بختیاری، تربت جام قابلیت حضور در جشنواره های اطراف را دارند. جهان به عنوان نمایندگان ایران

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم موسیقی نواحی ایران را در تمام دنیا به نمایش بگذاریم، پتانسیل آن را داریم، اما متأسفانه هیچکس به آن فکر نمی کند. اصفهان با 13 شهر خواهر است اما از این ظرفیت استفاده نمی کند.

این تهیه کننده موسیقی با اشاره به علاقه و توجه مخاطبان کشورهای دیگر به موسیقی ایرانی گفت: در گذشته گروهی از سازهای کوبه ای استادانه را به آلمان بردیم و سه قطعه موسیقی بی کلام را در آنجا نواختیم. سالنی که 400 نفر گنجایش داشت، اما 700 نفر، برخی ایستاده و ایستاده، به موسیقی ایرانی گوش می دادند و از آن لذت می بردند، زیرا موسیقی مبتنی بر ریتم است و بین المللی است و می توان آن را به عنوان یک زبان رایج در تمام دنیا فهمید.

وی گفت: همه انواع موسیقی ایرانی قابلیت حضور کامل در دنیا را دارد و مسئولان باید دغدغه معرفی این موسیقی را داشته باشند نه اینکه سخت گیری کنند.

نگاه تند مسئولان اصفهان به موسیقی

وی قوانین وضع شده را یکی دیگر از دلایل افت گردشگری موسیقی دانست و اظهار داشت: قوانین موسیقی نباید دولتی باشد.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان نگاه تند به موسیقی در اصفهان را یکی از مهم ترین دلایل بی توجهی به گردشگری موسیقی خواند و با توجه به ظرفیت های موجود برای احیا و پایه گذاری در حوزه گردشگری موسیقی در اصفهان ابراز امیدواری کرد.

تاکنون کنسرتی برای گردشگران در اصفهان برگزار نشده است

علیرضا مصاح گفت: در خصوص گردشگری موسیقی در اصفهان کنسرتی برای گردشگران برگزار نشده است، اما موزه موسیقی در اصفهان وجود دارد و اگر گروه خارجی به این موزه بروند اجرای ویژه ای برای آنها برگزار می شود.

وی افزود: گردشگران خارجی با ورود به کشور آنقدر زمان برای حضور در کنسرت های موسیقی ندارند اما در گذشته با خواهرخوانده های اصفهان در زمینه موسیقی برنامه هایی ترتیب داده ایم.

مصاح: گردشگری زیرشاخه های زیادی دارد اما در اصفهان بیشتر به گردشگری فرهنگی و تاریخی توجه می شود در حالی که در اصفهان ظرفیت گردشگری در حوزه های مختلف مانند گردشگری سلامت و طبیعی را دارد که در حال حاضر استقبال زیادی می شود. توجه در جهان

علیرضا مصاح ادامه داد: گردشگری زیرشاخه های زیادی دارد اما در اصفهان بیشتر به گردشگری فرهنگی و تاریخی توجه می شود در حالی که در اصفهان نیز ظرفیت گردشگری در حوزه های مختلف از جمله گردشگری سلامت و طبیعی را دارد که در حال حاضر بسیار محبوب در جهان قرار داده شده

باید تولید محتوای عالی داشته باشد سازهای اصفهان نیز مغفول مانده است

وی با بیان اینکه گردشگری خلاق را نیز می توان یکی از زیرشاخه های گردشگری اصفهان دانست، گفت: در حوزه گردشگری موسیقی ابتدا باید محتوای عالی موسیقی تولید کنیم.

رئیس اداره جهانگردی استان اصفهان تصریح کرد: در گذشته پروفسور پاخنر، نوازنده آلمانی به اصفهان آمد و از کارگاه هایی که به ساخت آلات موسیقی به صورت سنتی مشغول بودند بازدید کرد و از ساخت آلات موسیقی از جمله غافلگیر شد. تنور و سه تار و از ما خواستند که این سازها را به دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل بی توجهی به سازهای ایرانی، نگاه سنتی به آنهاست، به این معنا که این سازها فقط در کارگاه ها ساخته می شوند، البته موزه موسیقی اصفهان مراحل ساخت ساز را به نمایش گذاشته است.

مصاح به راه های موفقیت در حوزه گردشگری موسیقی اصفهان پرداخت و گفت: در حوزه گردشگری موسیقی باید محتوا تولید کنیم و در مرحله دوم از گردشگران علاقه مند به موسیقی دعوت کنیم که به اصفهان بیایند و با موسیقی و موسیقی بازی کنند. سبک و حتی دست نگه دارید. ساز را بشناسید زیرا در گذشته شیوه برگزاری برخی سازها در ایران منحصر به فرد بوده و می توان آنها را به میزبان نواختن ساز در قطعات موسیقی معرفی کرد، این نشان از ظرفیت بالای اصفهان در عرصه موسیقی دارد.

وی گفت: گردشگری موسیقی برای تولید محتوا و معرفی موسیقی اصفهان به زبان جهانی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است که پس از آن می توان از بخش خصوصی مانند آژانس های گردشگری درخواست کرد که تورهای ویژه ای در این زمینه برگزار کنند.

ظرفیت اصفهان برای احیای گردشگری موسیقی اصفهان بر هیچکس پوشیده نیست. از ایجاد شغل و درآمد قابل توجه در این زمینه و نهادینه سازی موسیقی اصفهان گرفته تا تحکیم روابط فرهنگی با خواهران هنرجو و ایجاد یک جریان شاد و مفرح برای مردم، همگی از مزایای اهمیت این رشته است که مغفول مانده است. با نگاه سرد و اکراه مقامات اصفهانی. باقی ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا