تغییری در سیاست بایدن در خصوص ایران ایجاد نمی شود

بازار؛ گروه بین الملل: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با سایت «اخبار ملی» گفت که ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است، اما ما نمی‌گوییم که سلاح دارد.

گروسی با متهم کردن ایران به ممانعت از بازرسی‌های آژانس گفت: ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را در سطح بسیار بسیار بالایی غنی‌سازی می‌کند که بسیار نزدیک به سطح سلاح‌های هسته‌ای است.

وی سپس تاکید کرد: من می گویم این موضوع حساسی است…شما باید قوانین را رعایت کنید.

اوایل ماه جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان اعلام کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده است. و تصمیم خود برای کاهش غنی سازی را که از اواسط سال 2023 آغاز شده بود، تغییر داده است.

گروسی به خبر ملی گفت: ایران بخشی از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است، آنها باید به این تعهد پایبند باشند و ایران باید بیش از آنچه انجام می دهد انجام دهد.

پیشتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات رافائل گروسی گفته بود که انتظار می‌رود مدیرکل در مصاحبه‌های خود بی‌طرفانه و حرفه‌ای صحبت کند تا بی‌طرفی وی و جایگاه مستقل مدیر آژانس باشد. عمومی مورد سوال قرار نمی گیرند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه با تاکید بر اینکه راه گفت‌وگو با ایران همچنان باز است، اما در خصوص ادعای ایران مبنی بر ممانعت از مسیر بازرسی ادامه داد: این قطعاً با روح کار ما مغایرت دارد. بسیار بی ثمر.”

با وجود اینکه گروسی می گوید ایران مانع بازرسی ها می شود، ماه گذشته در خصوص بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران گفته بود که نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران با وجود لغو مجوز بازرسان این نهاد بین المللی همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما در آمریکا داشته است که به شرح زیر است.

*رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً گفته است که ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است، اما ما نمی‌گوییم که سلاح دارد. وی همچنین اعلام کرده است که راه برای مذاکره با ایران همچنان باز است. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

آخرین سخنان رافائل گروسی بیانیه ای است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی معمولا درباره برنامه هسته ای ایران بیان می کند. در آخرین سخنان گروسی چیز جدیدی وجود ندارد.

همه می دانند که دولت بایدن تمام تلاش خود را برای ادامه سیاست ترامپ در قبال ایران انجام داده است

*پس از اظهارات گروسی، آنتونی بلینکن نیز اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام اشتباه بزرگی بوده و برنامه هسته ای ایران از این محدودیت رها شده است و اکنون در شرایطی قرار داریم که نمی خواستیم در آن قرار بگیریم. ارزیابی شما از سخنان او؟

سخنان آنتونی بلینکن فاقد اصالت است. همه می دانند که دولت بایدن تمام تلاش خود را برای ادامه سیاست ترامپ در قبال ایران انجام داده است. من شک دارم که آیا تغییری در سیاست های واشنگتن در قبال ایران در ماه های باقی مانده از ریاست جمهوری بایدن رخ دهد یا خیر. بایدن زمان کافی برای ترسیم یک سیاست سازنده در قبال تهران داشت، اما از روز اول ریاست جمهوری خود نتوانسته این کار را انجام دهد.

*حسین امیرعبداللهیان در بیانیه ای موازی با اظهارات گروسی و بلینکن در دیدار با وزیر امور خارجه سوئیس اعلام کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است و جمهوری اسلامی ایران به راه خود پایبند است. مذاکره.” آیا این مواضع را می توان دلیلی برای شروع مذاکرات دانست؟

آقای امیرعبداللهیان مثل گروسی و بلینکن حرف جدیدی نگفته است. او به سادگی سیاست دیرینه ایران در قبال تعهدات تهران به مذاکرات را تکرار کرد. حتی اگر ایران تصمیم به آغاز مذاکره با آمریکا بگیرد، دولت بایدن برای برداشتن هر گونه گام مثبت در سیاست خود در قبال ایران با موانع بزرگی از جمله چالش های داخلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مواجه است.

نه عمان و نه ژاپن در موقعیتی نیستند که بر روند روابط ایران و آمریکا تأثیر جدی بگذارند

*همزمان وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که ابتکار سلطان عمان روی میز است و پیش از آن نیز طرحی از سوی ژاپن مطرح شده بود که با استقبال امیرعبداللهیان مواجه شد. فکر می کنید ایران برنامه ژاپن را در دستور کار خود دارد یا روی برنامه عمان متمرکز است؟

من مطمئن نیستم که آقای امیرعبداللهیان به کدام یک از این دو طرح اشاره می کند، اما نتیجه این است که نه عمان و نه ژاپن در موقعیتی نیستند که بر روند روابط ایران و آمریکا تأثیر جدی بگذارند. در بهترین حالت، این دو کشور و همچنین سایر کشورهای ذینفع، میانجی هستند، نه تأثیرگذار سیاست.

*به طور کلی منظور از این مواضع مطرح شده از سوی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران و آمریکا در بحبوحه جنگ غزه و جنگ در دریای سرخ چیست؟

در مواضعی که شما توضیح دادید هیچ چیز عمیقی وجود ندارد. آنها رقص های دیپلماتیک هستند که توسط دیپلمات ها اجرا می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا