ارزش سرمایه ذوب آهن اصفهان به ۷۱همت رسید/ تأمین زغال سنگ معم ترین چالش

به گزارش خبرنگار بازار مهدی کوهی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان پیشران کلان پروژه هایی است که در کشور انجام می شود و توسعه راه آهن سراسری اولین آن است. .

وی افزود: در شرایط تحریم خرید هواپیما و کشتی بسیار سخت است و راه آهن جایگزین مناسبی برای کمک به توسعه حمل و نقل کشور برای پرکردن این خلاء است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه 95 درصد تسهیلات مورد نیاز برای احداث خط ریلی سراسری در داخل کشور تولید می شود، گفت: ریل قطار منحصراً تولید ذوب آهن است که فناوری این محصول در سال جاری از آلمان وارد شده است. دهه 90 و ذوب آهن تاکنون 170 هزار تن تولید کرده است. ریل به راه آهن کشور تحویل داده شده و کشور را از واردات بی نیاز کرده است.

وی بیان کرد: ریل قطار مسیرهای تبریز – ایلگالی، ایلگالی – میانه، میانه – تبریز، همدان – سنندج و پرند – تجریش از طریق محصولات شرکت ذوب آهن تامین شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن ادامه داد: یکی دیگر از مگاپروژه هایی که شرکت ذوب آهن موتور محرک آن است تامین ریل متروی مشهد، تبریز و تهران در برنامه توسعه آنهاست.

وی گفت: در این راستا ریل سختی که در خطوط مترو استفاده می شود برای اولین بار در ذوب آهن تولید شد و طبق قرارداد تا پایان 250 تن از این نوع ریل برای متروی مشهد تولید خواهد شد. این سال

کوهی بیان کرد: مدیران عامل قطار شهری کشور آذرماه سال جاری با حضور در ذوب آهن اصفهان از روند تولید ریل در این مجموعه عظیم صنعتی بازدید کردند و مذاکرات بسیار خوبی در خصوص تولید ریل مترو در شهرهای بزرگ انجام شد.

وی در تشریح دیگر کلان پروژه های در دست اجرا ذوب آهن اصفهان گفت: صنعتی سازی ساختمان از دیگر کلان پروژه های در دست اجرا ذوب آهن اصفهان است. ذوب آهن علاوه بر محصولات سنتی مانند تیرآهن، کلاف، نبشی و میلگرد بال پهن تولید می کند. در پروژه های عمرانی و ارزش آفرین پیچ و مهره قرار داده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بیان کرد: امروز دو محصول شرکت ذوب آهن H26 و H28 رونمایی می شود. پیش از این تیرآهن H30 توسط این شرکت تولید می شد که با اضافه شدن این دو محصول، سبد تولید در صنعت ساختمان تکمیل می شود.

وی بیان کرد: از طریق شرکت مهندسی نظام به زودی طرح برج های 15 طبقه، 25 طبقه و 50 طبقه برای ساخت بال های عریض در اختیار شرکت ذوب آهن قرار می گیرد. به ما اجازه تولید می دهند.

کوهی با بیان اینکه صنعت معدن از دیگر حوزه هایی است که ذوب آهن موتور محرکه اهمیت استحکام سازه تونل معدنی است، افزود: تولید “آرک” بیش از پیش برای کار در معادن عمیق و “Ark V21” مورد توجه قرار گرفت. در عمق 100 متر و از “آرک Ts36” در معادن با عمق حدود 500 متر استفاده شده است و معدن زغال سنگ طبس یکی از معادنی است که تولید قوس مورد استفاده در خودروها را به شرکت ذوب آهن سپرده است.

وی در ادامه به ارتباط با شرکت های دانش بنیان پرداخت و اظهار داشت: در نظر داریم با مشارکت شرکت های دانش بنیان پروژه های توسعه تحقیق و توسعه را انجام دهیم. اولین توافق را با معاونت علمی انجام داده ایم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: 85 درصد قطعات مکانیکی مورد نیاز ذوب آهن در خود شرکت تولید می شود که این امر باعث بی نیازی ما از خارج شده است، سعی داریم در سایر بخش ها نیز این روند را در دستور کار قرار دهیم.

وی در خصوص پروژه های زیست محیطی شرکت ذوب آهن گفت: 16 طرح زیست محیطی به تایید سازمان محیط زیست رسیده است که از این تعداد 4 طرح در حال اجراست و همچنین تصفیه خانه مرکزی ذوب آهن و انتقال فاضلاب از ذوب آهن. و سایر شهرهای اطراف بخشی از پروژه های زیست محیطی این کارخانه می باشد.

کوهی با بیان اینکه نکته مهم دیگر اصلاح ساختار مالی شرکت ذوب آهن است، گفت: در یک پرونده مالی امسال 6 درصد زیان انباشته، 18 درصد وام و ضمانتنامه معوق و 3 درصد بدهی بابت سود به ما داشتیم. سهامداران اصلی که از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها، ارزش سرمایه ذوب آهن 71 اعلام شده است، نتیجه این اقدام، خروج ذوب آهن از ماده 141 است تا دست این شرکت در امور مالی آزاد شود.

وی تامین زغال سنگ را یکی از چالش های شرکت ذوب آهن برشمرد و تصریح کرد: 153 معدن زغال سنگ در کشور داریم که اگر همه آنها به ظرفیت اسمی خود تولید کنند یک میلیون و هشتصد هزار تن تولید می کنند که فقط شرکت ذوب آهن می تواند. با ظرفیت اسمی تولید کند. به یک میلیون و هشتصد هزار تن کنسانتره زغال سنگ نیاز دارد، این یعنی تمام ظرفیت

ذوب آهن زغال سنگ در کشور مصرف می کند.

کوهی بیان کرد: ظرفیت تولید زغال سنگ کشور در سال جاری به یک میلیون و پانصد هزار تن نمی رسد که این موضوع بر ظرفیت تولید ما تأثیر می گذارد و مجبور به واردات زغال سنگ یا محصولات مشابه هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا